Hoofdinhoud

Zo zorg je ervoor dat donateurs je maandelijks blijven steunen

Hoe zorg je er nou voor dat online donateurs de stap durven zetten naar een periodieke gift? Een donatie die je elke maand automatisch ontvangt, zonder dat je erom moet vragen bij mensen die eerder een eenmalige donatie hebben gedaan. Dat willen we toch allemaal?

Periodieke donateurs geven meer in de loop der tijd, ze zijn loyaler en actiever in het ondersteunen van de missie van jouw non-profit. Bovendien is het administratief een stuk makkelijker. Maar hoe krijg je het voor elkaar dat website bezoekers niet bij een eenmalige donatie blijven, maar dat mensen jouw non-profit maandelijks willen steunen?

Wat zijn de ontwikkelingen?

De wereld verandert. Mensen committeren zich tegenwoordig veel minder snel aan een non-profitorganisatie dan pak ‘m beet twintig jaar geleden. Zowel goede doelen als religieuze instellingen, werkgevers en politieke partijen merken dat in hun ledenaantallen én vaste donateurs.

Eenmalige actie- of projectgerichte donaties worden vaak makkelijker gegeven. Dat zien we ook terug bij de opkomst van crowdfunding, waarbij mensen eenmalig doneren om een project of initiatief te laten slagen.

Daartegenover staat de ontwikkeling van online diensten zoals Spotify, Netflix en Dropbox, waarbij de software niet wordt gekocht. Hier betaalt men meestal een maandelijkse fee voor het gebruiken van de software, zonder dat men eigenaar wordt.

Dit gegeven wordt ‘Software as a Service’ (SaaS) genoemd. Dit zorgt ervoor dat mensen juist meer en meer gewend raken aan maandelijkse betalingen. Lijkt een kans voor nonprofits toch?

Tips om donateurs te activeren

Meer dan de helft van online donateurs keert niet meer terug voor een tweede gift. Daarom is het belangrijker dan ooit om in te spelen op de loyaliteit van die eenmalige donateurs. Zorg dus dat je een waterdicht plan hebt om donateurs te activeren zodra ze binnenkomen. Alvast drie tips van ons: 

1. Een kleine periodieke gift

Door de mogelijkheid aan te bieden om een (heel) klein bedrag maandelijks over te maken, maak je het voor de donateurs aantrekkelijker om dat ook te doen.

Realiseer je: het is belangrijker iemand aan je te binden dan eenmalig een zo hoog mogelijk gift te krijgen. Een gift van €5,- is vele malen sneller en makkelijker opgehoest dan een gift van €50,- of meer. En maak het makkelijk!

Als het online regelmatig doneren zonder moeite gaat, dus met een gebruiksvriendelijk formulier, zullen potentiële donateurs het ook sneller doen.

Als er dan maandelijks geld wordt gestort, al is het maar een paar euro, dan zijn deze donateurs ook sneller geneigd meer dan alleen die gift te doen.

Ze geven sneller eenmalige giften gedurende het jaar, gaan naar evenementen en moedigen hun omgeving ook aan om te steunen. Een maandelijkse donateurs van €3 is dus van een veel grotere waarde dan een eenmalige donateur van €50. 

Een maandelijkse donateur van €3 is dus van een veel grotere waarde dan een eenmalige donateur van €50.

2. Gewoon aan je donateurs vragen. Maar wel aardig!

Durf simpelweg te vragen om een maandelijkse gift in plaats van een eenmalige donatie. Ook nadat iemand een keer geld heeft overgemaakt, kun je gerust vragen of hij of zij niet regelmatiger iets wil overmaken. Maar bedenk dan wel goed hoe je de vraag om geld aan donateurs formuleert.

En vergeet niet te vieren dat terugkerende donaties voor zowel jou als non-profit, als voor donateurs een uitkomst zijn. Start bijvoorbeeld een online campagne om jouw publiek te inspireren en uit te leggen waarom terugkerende giften zo voordelig zijn.

Laat ook duidelijk zien waar het geld voor gebruikt wordt en dus hoe de donateur jouw missie helpt.

3. Geef je donateurs erkenning!

Liefst op een unieke wijze: van een bijzonder verhaal in jullie nieuwsbrief tot het organiseren van een evenement.  Zorg dat het om de donateur gaat en niet om jouw organisatie.

Bedank de donateurs, luister naar en reageer op hun wensen en doe iets met de feedback die ze je geven. Zij zijn de helden die jouw werk mogelijk maken! 

MAAR, vermijdt keuzestress

Bovenstaande sluit aan op onze ontdekkingen uit eigen onderzoek bij drie van onze grootste opdrachtgevers. Veruit de grootste groep van de donaties betreft eenmalige of maandelijkse donaties. De mogelijkheid om per jaar, halfjaar of kwartaal te doneren wordt vrijwel nooit gebruikt. Het is dan ook beter om deze keuze niet voor te leggen aan je donateurs, want extra keuzestress gaat ten koste van de conversie.

Hoe je nog meer keuzestress bij je donateurs kunt voorkomen? Giftsuggesties! Lees daar meer over in onze blogpost over voorgestelde donatiebedragen.

Wat is dan de beste oplossing?

Testen is natuurlijk altijd het mooist. Wat voor de ene organisatie werkt, hoeft voor de andere organisatie niet zo te werken. Je zou kunnen beginnen om eens te kijken om standaard om een lage periodieke donatie te vragen. Bijvoorbeeld ergens tussen de €3 en €5 per maand.

Benadruk met social proof en feit of beeld waarom dit zo de moeite waard is. Als dat niet voldoende oplevert kun je altijd terug naar eenmalig als standaard (wat de meeste doen). Dit scheelt vaak ook velden in het donatieformulier.

Maar dan wel zo, dat het mensen ook de mogelijkheid geeft het om te zetten naar een maandelijkse donatie.

Wil je meer te weten komen over het werven van terugkerende donaties? Lees dan onze blogpost met vijf tips om meer periodieke donateurs te werven voor jouw non-profit.

Blogs

Was dit interessant of nuttig? Deel dit bericht met je netwerk!