Ga naar het blogoverzicht  

Wat is marketing automation?

08 februari 2018 7 minuten leestijd
Je hebt er vast al eens van gehoord: marketing automation. Maar wat bedoelen we nou precies met marketing automation en wat kun je ermee? Voor non-profits biedt marketing automation bijvoorbeeld mooie kansen om een geïntegreerde fondsenwervingsstrategie te realiseren waarbij de donateur écht centraal gezet wordt. Twee trends voor 2018 - automatisering en personalisatie - komen hier samen. Juist door automatisering is het mogelijk gepersonaliseerde berichten te versturen op het juiste moment. Een manier om nieuwe doelgroepen aan te trekken en om je achterban beter te bedienen. In dit artikel gaan we terug naar de basis en leggen we helder uit wat het begrip ‘‘marketing automation’’ precies inhoudt, wat je ermee kunt en waarom je het zou moeten inzetten.

 


Wat is marketing automation?


Google naar de term ‘marketing automation’ en je komt waarschijnlijk een hele hoop definities tegen. Er is niet één juist antwoord, maar de verschillende definities schetsen wel een beeld van wat de term inhoudt. Hieronder een definitie volgens Nico Oud (Campagne Marketeers):
‘‘Marketing automation is het automatiseren van marketingtaken, processen en workflows met als doel de juiste klanten, gebruikers en prospects de juiste berichten sturen op het juiste moment’’ Twitter Blockquote
Het idee is dat je via marketing automation software het juiste bericht naar de juiste persoon op het juiste moment stuurt door het automatiseren van marketingtaken en processen. Bijvoorbeeld door middel van het sturen van geautomatiseerde e-mails. Voor non-profits een waardevol instrument, omdat je door middel van gepersonaliseerde content een structurele relatie kan opbouwen met (potentiële) donateurs. Het automatiseren van e-mails is slechts één van de mogelijkheden van marketing automation, maar waarschijnlijk voor veel non-profits een belangrijk kanaal. Marketing automation kan breder ingezet worden, doordat het een brug slaat tussen verschillende kanalen, maar ook zelfs tussen afdelingen binnen je organisatie. Daarover later meer! Eerst even een stap terug. Om marketing automation effectief in te zetten moeten we beginnen met de juiste mindset.



De juiste mindset: zet de donateur centraal


In tegenstelling tot de klassieke vormen van fondsenwerving waarbij er direct gestuurd werd op de geef-vraag, gaan we bij marketing automation uit vanuit de gedachte van inbound marketing, of ‘attractieve’ marketing. Dat wil zeggen, eerst een relatie opbouwen, voordat je iets mag terug verwachten in de vorm van een gift. Zet de donateur centraal! Dat doen we door waarde toe te voegen aan het leven van de (potentiële) donateur, door te kijken waar de behoefte ligt. Vervolgens kun je daarop inspelen met waardevolle en relevante berichtgeving. Niet elke persoon heeft dezelfde behoefte of interesse. Een (potentiële) donateur legt namelijk een reis af, vanaf het moment dat hij in aanraking komt met jouw organisatie totdat hij of zij een enthousiaste ambassadeur is. Dit noemen we de ‘donor journey’.

De marketing funnel illustreert in hoeverre je relatie is opgebouwd met jouw (potentiële) donateurs en zo kun je zien welke acties er nodig zijn om die relatie te versterken. Let op! Dit is geen one-size-fits-all formule; iedereen heeft andere behoeften en vindt andere zaken belangrijk. Luister dus goed naar jouw supporters en geef datgene waar hij om vraagt. Het invullen van die marketing funnel, dát is precies waar marketing automation een belangrijke rol in kan spelen. Want, de funnel invullen op een slimme manier zorgt ervoor dat alle inspanningen via verschillende kanalen die je inzet meer rendement opleveren.

Marketing Funnel

Wil je precies weten wat je in elke fase van de marketing funnel moet doen? Lees dan snel onze whitepaper!

Inbound marketing voor non-profits in 7 stappen

In deze whitepaper leggen we in 7 makkelijke stappen uit wat inbound marketing precies is, hoe jij het kan gebruiken en waar je kan beginnen.  Download de whitepaper

 


Wat kun je precies met marketing automation?


Er wordt vaak gedacht dat marketing automation puur over het automatiseren van e-mail series gaat, maar er is meer! Afhankelijk van de tool die je gebruikt heb je verschillende functionaliteiten, maar laat ik nu even voor het gemak uitgaan van onze favoriete tool: Mautic.


Marketing automation met Mautic - de functionaliteiten op een rijtje:


E-mailmarketing

Het automatiseren van e-mail series gekoppeld aan gedrag, bijvoorbeeld een welkomstmail of een digitale nieuwsbrief in jouw (html) template na het invullen van een formulier op je website.

E-mail series, straatjes, sequences of drip campaigns: termen die je veelal voorbij ziet komen als we het hebben over marketing automation. Wat wordt hier precies mee bedoeld? Als iemand zijn e-mailadres achterlaat op jouw website in ruil voor een whitepaper bijvoorbeeld, gaat het marketing automation proces lopen. In de eerste mail stuur je - zoals beloofd - de whitepaper. In die mail kun je ook naar hun interesses vragen. Je geeft ze daarin bijvoorbeeld twee opties. Waar hebben ze meer interesse in, A of B? Afhankelijk van de actie die ze aan de hand van die mail nemen, stuur je ze een vervolgmail. Alle prospects die niet hebben gereageerd krijgen een reminder, alle leads die voor optie A hebben gekozen krijgen een vervolgmail relevant voor de interesses bij A en de leads die voor optie B hebben gekozen krijgen de B-variatie van de mail.

 

Lead scoring en campagnes

Een puntensysteem opzetten aan de hand van gedrag. Open je een e-mail, dan krijg je bijvoorbeeld 1 punt. En bij het tekenen van een petitie krijg je 5 punten. Je zou dan bijvoorbeeld een e-mail serie kunnen laten starten voor de mensen die 10 punten (of meer) hebben. Of dit zelfs integreren met jouw telemarketing(bureau), zodat iemand gebeld wordt na een bepaald aantal punten. Op deze manier kan marketing automation een startpunt zijn van een geïntegreerde lead nurturing strategie, het opbouwen van die structurele relatie van lead tot trouwe donateur, van zowel online als offline kanalen.
 

Webtracking

Je kunt zelfs je website integreren met marketing automation, zodat je precies kunt tracken hoe vaak iemand jouw website bezoekt, op welke projecten hij of zij klikt, of andere acties zoals het afspelen van een video, een download doen, het invullen van een formulier en nog veel meer. Deze informatie is heel waardevol, want vervolgens kun je jouw berichtgeving aanpassen aan de behoefte en acties.


Segmentatie

Bezoekers segmenteren op basis van gedrag en eigenschappen. Bijvoorbeeld op basis van organisatie, leeftijd of woonplaats, maar ook bezoekfrequentie, hoe vaak iemand jouw e-mails opent of de fase van de funnel waarin iemand zich bevindt.
 

CRM-integratie

Je kunt marketing automation integreren met je CRM-systeem zoals Salesforce of CiviCRM. Hierdoor kunt je gedetailleerde profielen opbouwen en krijg je inzicht in je achterban.
 

Personalisatie

Het klinkt misschien gek, maar marketing automation maakt jouw marketing menselijker doordat je gepersonaliseerde content kunt aanbieden. Bijvoorbeeld dat een formulier op de website direct wordt ingevuld met jouw gegevens. Met dynamic content kunt je via deze tool bepaalde informatie personaliseren in je e-mails of zelfs op je website, zoals wij bij Gopublic ook doen!


Landingspagina’s en formulieren

Binnen Mautic kun je landingspagina’s en formulieren maken, bijvoorbeeld een uitschrijfpagina met een feedbackformulier.


Social media

Je kunt al je social media activiteiten koppelen aan je marketing automation tool. Dit zorgt ervoor dat je het gedrag van jouw (potentiële) donateurs niet alleen op je website en e-mail, maar ook op je social media kanalen kan tracken. Vanuit één tool kun je de complete funnel inzien en deze optimaal inzetten om het beste resultaat te bereiken.


Funnel analytics

Mautic geeft ook uitgebreide statistieken weer van het online gedrag, waardoor je meer inzicht krijgt in hoe jouw (potentiële) donateurs zich door de funnel bewegen. Waar nodig kun je bepaalde campagnes of acties aanpassen en verbeteren.

bron: abis-cloud.com

 

Waarom marketing automation je écht helpt je doelen te bereiken: 5 voordelen

 
  1. Tijd besparen

    Als fondsenwerver heb je vaak al genoeg werk. Marketing automation kan helpen tijd te besparen. Hoe fijn is dat? Door het gebruik van een marketing automation tool kun je bijvoorbeeld e-mails (en zelfs hele e-mailstraatjes) van tevoren maken en inplannen. Vergis je niet! Het implementeren van marketing automation kost natuurlijk wel tijd en aandacht om dat goed op te zetten, maar op de lange termijn bespaar je een hele hoop tijd (en moeite!).
     
  2. Doelgericht

    Marketing automation is gericht op de behoeften en acties van jouw (potentiële) donateur, waardoor je heel doelgericht de juiste persoon met de juiste boodschap kunt bereiken. Stel je voor dat iemand op jouw website op jouw project over Zimbabwe klikt, maar nooit op het project over Congo. Dan kun je die persoon content sturen met informatie specifiek over het project in Zimbabwe, want dat is waarschijnlijker waardevolle en relevante informatie voor hem of haar en vergroot je de kans dat iemand ook daadwerkelijk een gift doet.
     
  3. Betaalbaar

    Wij horen regelmatig: ‘‘Marketing automation? Nee, daar hebben wij geen budget voor’’. Een gedachte die speelt is dat marketing automation een enorme kostenpost is. Dat kan zeker, maar hoeft niet! De tool die we bij Gopublic graag gebruiken - ik noemde ‘m eerder ook al - Mautic, is een open-source marketing automation tool. Een hele mond vol, maar het betekent gewoonweg dat je geen dure licentie nodig hebt om deze software te gebruiken en dat je zelf eigenaar bent van de data die je verzamelt. Echt waar? Echt waar. Om de tool te installeren en te integreren met de gewenste kanalen en systemen, dát is alleen vaak een technische klus waar je hulp bij nodig hebt. En laten we nou bij Gopublic net een aantal technische toppers hebben zitten ;-)
     
  4. Je doelgroep bereiken én activeren

    We hebben zojuist gezien dat je de verschillende segmenten binnen doelgroep heel doelgericht kunt bereiken. Het doel van marketing automation is om deze segment-groepen mee te nemen via een pad (bijvoorbeeld een e-mailstraatje) met als doel om deze groep te activeren. De weg daarnaartoe gaat om het bouwen van een relatie, door een behoefte te vervullen met waardevolle content. Dat zorgt voor een fijn gevoel! Informeren, inspireren… en uiteindelijk dus: activeren. Bijvoorbeeld van lead naar donateur of van eenmalige donateur naar een periodieke donateur.
     
  5. Geïntegreerde marketing- of fondsenwervingsstrategie

    Marketing automation laat zien dat het zeker mogelijk is om een geïntegreerde marketing- of fondsenwervingsstrategie neer te zetten. Alle non-profits maken gebruik van social media kanalen, e-mail en hebben een website. Maar deze data-driven aanpak zorgt ervoor dat je alle uitingen, alle kanalen, aan elkaar kan koppelen om jouw achterban zo optimaal te kunnen bedienen. Een aanpak waarbij je online én offline kan laten samenkomen, waarbij je inzicht krijgt in jouw achterban en je tegelijkertijd een duurzame relatie opbouwt.
 

Meer weten over marketing automation?

Check of jij klaar bent voor marketing automation via deze blog


Denk je nou: dát wil ik ook voor mijn organisatie?! Neem gerust eens contact met ons op. Wij denken graag met je mee!




 
Ga naar het blogoverzicht  

  • Deel deze post

  • Evy Knol

    Evy Knol

    Evy studeerde Mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam. Als data-driven marketeer bij Gopublic kan Evy haar creativiteit combineren met haar analytische skills. Ze richt zich voornamelijk op strategische (content) vraagstukken, het optimaliseren van customer journey's en leadgeneratie via marketing automation. Ook voor vragen over de AVG kun je bij haar terecht! 

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x