Ga naar het blogoverzicht  

15x meer interactie in je e-mails

04 december 2017 6 minuten leestijd

Natuurlijk wil je dat mensen jouw e-mail lezen. Maar om een relatie op te bouwen met je subscribers, heb je meer nodig. Daarom is het stimuleren van interactie zo belangrijk! En niet alleen op social media of op je website, maar ook in e-mailmarketing! Door interactie in je mails wordt jouw merk beter onthouden, verhoog je de betrokkenheid en dat leidt weer tot een sterker community-gevoel. En dat is nog niet het enige...

Hoe meer interactie er in jouw mails plaatsvindt, hoe meer data je verzameld over je doelgroep. Vervolgens kun je beter segmenteren en steeds specifieker relevante content versturen. Op deze manier creëer je een betere user experience en dat zorgt voor meer traffic. Meer traffic, meer leads, meer klanten en dus meer omzet!

Wie wil dat nou niet?

Wil je meer weten over hoe je je klanten laat groeien?

Laat je business groeien!

Wil je meer online verkeer, leads en klanten? In deze whitepaper leggen we in 7 makkelijke stappen uit hoe jij dit kunt bereiken en waar je kunt beginnen.  Download de whitepaper


Zet e-mailmarketing succesvol in! Op deze 15 manieren verhoog je de interactie in je e-mails:


Gebruik ze niet allemaal tegelijk, want dat zou wel een hele volle mail worden ;) En dat zorgt juist weer voor een tegengestelde reactie. Kies de dingen die voor jou nuttig zijn en blijf vooral experimenteren om te kijken wat voor jouw doelgroep het beste werkt.

Hier komen ze écht:
 

#1 Personaliseer je e-mails

Dit klinkt misschien vanzelfsprekend, maar het wordt zeker niet altijd toegepast. ‘‘Beste heer/mevrouw’’ is niet echt persoonlijk, toch? Spreek iemand aan bij naam! Personalisatie geldt ook voor jou als afzender. Gebruik je eigen e-mailadres en zet jouw naam onder de mail. Oók als je een mail via een automation tool verstuurt.

Dit zijn simpele aanpassingen. Nu gaan we een stapje verder. Hoe koppelen we personalisatie aan interactie in een e-mail?  

Een voorbeeld is retargeting via e-mail. Stuur iemand een relevante mail op basis van hun interactie op de website. Ik laat je zien hoe aan de hand van een voorbeeld.

Stel je voor dat een klant vaker jouw producten koopt in de webshop. Na een achtergelaten winkelmandje kun je die klant een mail sturen of hij zijn aankoop toch nog wil afronden. En op basis van zijn eerder gekochte producten kun je ook nog extra productsuggesties geven.

 

#2 Polls, enquêtes of reviews

Nodig je lezer uit om deel te nemen aan een poll, enquête of om een review te geven. Niet door ze naar een link te verwijzen, maar om dit echt in je mail te verwerken.

Enquete in e-mailmarketing Hilton Hotel

In dit voorbeeld geef je je lezer de keuze uit een aantal mogelijkheden. Nadat ze iets hebben gekozen, kun je ze weer een nieuwe vraag stellen. Het voordeel van zo’n interactie-elementje in je mail is dat je niet alleen je click-rate verbetert, maar ook feedback ontvangt én waardevolle informatie over jouw klant verzamelt.

Genoeg redenen om een interactieve poll toe te voegen in jouw mail? Er is nóg meer ;)

Niet alleen jouw organisatie heeft baat bij interactie. Je verhoogt namelijk tegelijkertijd ook de customer experience, door je klant het gevoel te geven dat zijn mening telt. Er hoeft niet drie keer doorgeklikt te worden naar websites om je mening te geven. Het enige wat je hoeft te doen is je e-mail openen. En dat kan gewoon op je computer, tablet of mobiel. Een paar kliks en klaar!


#3 Foto

Dacht je dat foto’s alleen passief zijn? Nee hoor! ;-)  

Je kunt foto’s ook interactief maken! Geef je lezer de keuze tussen een aantal opties, waarbij de foto’s verandert. Of voeg een aantal interactieve punten toe aan je foto dat er meer informatie verschijnt als iemand met zijn muis er overheen gaat. Zo verhoog je de betrokkenheid van jouw lezer!

Op deze blog zie je hoe je een foto interactief kan maken (met voorbeelden!).


#4 Video

Natuurlijk hoef je niet persé een mail met tekst te versturen, maar je kunt hier creatief mee zijn. Bijvoorbeeld met video!

Video biedt verschillende mogelijkheden om in te zetten in je mail!. Wil je iemand informeren? Of geef jij juist een instructie of oplossing voor een probleem? Dan is een hoe-video een goede vorm. Maar je kunt natuurlijk ook jouw product of dienst promoten met een video. In deze blog wordt uitgelegd hoe je een video in je mail kunt toevoegen.

Heb je een idee gekregen waar je video voor in kan zetten? Genoeg opties dus!

Video is dus een handige manier om veel informatie op een aantrekkelijke manier te verpakken. Door een video direct in je mail te zetten verhoog je de interactie met je gebruiker. Een video bekijken die al in de mail staat is gewoonweg makkelijker dan als je eerst doorgelinkt wordt naar een website of een ander kanaal.

Zorg er natuurlijk wel voor dat jouw video relevant en to-the-point is! Mensen hebben een korte spanningsboog. Hoe vaak kijk jij een video helemaal tot het einde? ;) Begin met de belangrijkste content om de aandacht te trekken van de gebruiker en maak je video niet langer dan 2 minuten.

Tip: 85% van de gebruikers bekijkt een video op mobiel zonder geluid. Zorg dus voor ondertiteling!


#5 Gif’je

Is het een foto? Een video? Nee… Een gif valt ergens tussen de twee in. Het is een simpele manier om meer interactie te genereren in je e-mail. Door constante beweging grijpt een gif de aandacht van je gebruiker. Daarom is het krachtiger dan een gewone foto. En korter dan een video.

GIF van een kat die aan het typen is op een laptop

Hoe zorgt zo’n gifje dan voor meer interactie?

Bewegend beeld creëert een perceptie van real-time interactie, waardoor een gebruiker hetzelfde gevoel krijgt als hij interactie heeft met een fysiek object. Hoe natuurlijker het gevoel van interactie online is, hoe makkelijker het wordt om jouw gebruiker tot actie te laten komen.


#6 Real-time marketing

Ik had het er net al kort over; real-time interactie. Deze marketingstrategie houdt in dat elke actie van de gebruiker direct verwerkt wordt en de gebruiker daarbij nieuwe informatie krijgt gebaseerd op hun actie. En die nieuwe informatie zorgt weer voor interactie.

Klinkt nog een beetje vaag, hè?

Ik zal je uitleggen aan de hand van een voorbeeld.

Stel: je hebt net een vlucht geboekt. Een paar minuten later ontvang je de bevestiging in je mailbox. In deze mail zie je direct welke stoel jij hebt gekregen, maar ook welke stoelen er nog vrij zijn. Zo is het heel makkelijk om toch even die stoel aan het raam te kiezen, of misschien zelfs met meer beenruimte. Ook al kost dat een paar euro’s extra…


#7 Inhakers

Een andere vorm van real-time marketing is inhaken op een actuele gebeurtenis. Met een inhaker moet je snel zijn, want voordat je het weet is die gebeurtenis niet meer het gesprek van de dag. En dan is jouw inhaker mosterd na de maaltijd ;)

Goede inhakers spelen in op het gevoel van mensen. Veel inhakers zijn grappig, maar een inhaker kan ook slim zijn of ontroeren. Het belangrijkste: een inhaker moet vragen om gedeeld te worden!

WNF Inhaker blauwe vinkjes

WNF had een slimme inhaker toen het nieuws uitkwam dat Whatsapp de blauwe vinkjes introduceerde.

Door jouw e-mail (bijvoorbeeld je nieuwsbrief!) te beginnen met een inhaker, stimuleer je interactie bij je lezer. Zorg ervoor dat jouw inhaker gedeeld kan worden, door er social media buttons bij te plaatsen.


#8 Social media buttons

Natúúrlijk… social media buttons! Die had je zelf ook wel bedacht, toch? ;)

Met social media share-buttons kan een gebruiker heel makkelijk content delen. Gebruik ze dus in je e-mail! Maar voordat je je e-mail vol gooit met buttons, bedenk eerst goed welke social media kanalen voor jouw doelgroep het beste zijn.

Tip: Als je in jouw nieuwsbrief verschillende artikelen, verhalen of acties noemt, zorg er dan voor dat je na elk blok content een nieuwe social media button zet.


#9 Winkelmandje of donatiepagina in je mail

Zoals je misschien al wel hebt gemerkt, hangt interactie ook samen met gebruiksvriendelijkheid. Hoe makkelijker het voor de gebruiker wordt gemaakt om actie te ondernemen, hoe sneller hij dat ook zal doen.

Klinkt simpel, nietwaar?

Bij nummer 1 heb ik het al even gehad over retargeting, bijvoorbeeld als iemand zijn winkelmandje in jouw webshop heeft verlaten terwijl er nog producten in zaten. Dan kun je die potentiële klant een e-mail sturen als reminder van zijn aankoop, met een kortingscode! Waarschijnlijk was de prijs de reden van het afbreken van zijn aankoop. Als hij zijn aankoop toch wil afronden, dan wil je het die klant natuurlijk zo makkelijk mogelijk maken.

Hoe?

Door zijn winkelmand in de mail toe te voegen! Zo hoeft hij niet eerst nog door te klikken en terug te gaan naar de website om zijn betaling af te ronden, maar kan dat gewoon vanuit de mail.

Mango mail met verlaten winkelmand


#10 Join the conversation

Een andere manier om interactie te stimuleren is om jouw lezer uit te nodigen voor een gesprek of discussie. Via een forum pagina bijvoorbeeld. Door je lezer het gevoel te geven dat hun mening belangrijk is of dat je ze graag ergens mee helpt verhoog je betrokkenheid.

E-mail is een goed kanaal om het forum te promoten. Nodig je lezer uit om deel te nemen aan het gesprek met een goede call-to-action! Een gekleurde knop of animatie valt natuurlijk meer op, dus zal de interactie weer stimuleren.  

Join the Conversation CTA button

Een goede CTA is cruciaal! In deze blog lees je meer over hoe je een effectieve call-to-action maakt.
 

#11 Lees meer-links

Een hele lap tekst in je mail leest niet echt lekker. Vooral niet als je de e-mail opent op je telefoon. Waarschijnlijk haakt een groot deel van je lezers al af voordat ze een poging hebben gedaan om door jouw tekst heen te worstelen.

Geen goed idee!

Een oplossing voor dit probleem is simpel: lees meer-links!

Ja, dat kan óók in je e-mail ;)

Door lees-meer links in je mail toe te voegen wordt jouw e-mail scanbaar en kan een gebruiker snel naar het stuk gaan waar zij meer over willen weten. Ook wek je nieuwsgierigheid op waardoor mensen eerder geneigd zijn om door te klikken naar het hele artikel.
 

#12 Voeg een hamburger-menu toe

Een andere manier om informatie te structureren en daarmee interactie te stimuleren is door een hamburger-menu toe te voegen aan je mail. En dan bedoel ik natuurlijk geen hamburger met friet en cola ;)


Herken je de knop met drie streepjes die je vaak op een website ziet staan? Dat is een hamburger-menu! De streepjes staan gelijk aan een hamburger tussen twee broodjes.

Hamburger menu in mail PhotoboxUitgerold hamburger menu in mail Photobox

Een hamburger-menu werkt hetzelfde als op een website. Achter de knop komt het menu tevoorschijn. Op deze manier kun je meer informatie in je e-mail verwerken. Bovendien maakt een menu het mogelijk om makkelijk voor jouw lezer om door de content te navigeren. En het zorgt voor een betere click-rate!


#13 Of een accordeon-menu

Een ander type menu is een accordeon-menu. Dit menu geeft de mogelijkheid om grotere stukken tekst te verpakken achter een knop. Klik je op de knop, dan schuift het menu als een accordeon uit elkaar en kun je de tekst lezen.

Ik blijf het herhalen… maak het vooral zo makkelijk mogelijk voor je gebruiker! Dus scrollen is niet meer nodig. Met een accordeon-menu krijgt je gebruiker snel toegang tot de informatie, máár daar is wel interactie voor nodig. Een win-win situatie voor jullie allebei!
Email Monks interactieve foto accordeon menu
Wil je meer weten over het integreren van een accordeon-menu in je e-mail? Deze blog van Email Monks legt het je uit!


#14 Voeg toe aan kalender

Wil je een evenement promoten of het 10-jarige bestaan van jouw organisatie aankondigen in een e-mail? En wil je meer interactie? Geef je gebruiker iets om te klikken…

...zoals een ‘voeg toe aan kalender’-optie.

Het is een simpele en effectieve manier om interactie te stimuleren. Bovendien zorg je er zo voor dat deze belangrijke dag niet vergeten wordt!


#15 Een call-to-action in het onderwerp

Interactie voordat jouw e-mail is geopend? Het kan!


Gmail CTA in onderwerpregel email

Deze manier gaat nog een stap verder dan de ‘voeg toe aan kalender’-optie. Gmail heeft het mogelijk gemaakt om zelfs in je onderwerpregel als een call-to-action te plaatsen. De ontvanger kan daarop reageren zonder de mail te hoeven openen.

Over een goede user experience gesproken ;)

Natuurlijk is er nog veel meer mogelijk met deze CTA. Bijvoorbeeld om iemand te vragen een review achter te laten of door je gebruiker met één klik op de button direct door te linken naar je website.

Dat waren ze allemaal…  Welke emailmarketing strategie ga jij gebruiken?
 
Ga naar het blogoverzicht  

  • Deel deze post

  • Evy Knol

    Evy Knol

    Evy studeerde Mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam. Als data-driven marketeer bij Gopublic kan Evy haar creativiteit combineren met haar analytische skills. Ze richt zich voornamelijk op strategische (content) vraagstukken, het optimaliseren van customer journey's en leadgeneratie via marketing automation. Ook voor vragen over de AVG kun je bij haar terecht! 

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x